5.5.2010

יחיעם

עכו היתה בידי הערבים.נהריה היתה מנותקת מהקריות.כעבור חודש,לאחר שהפצעים הגלידו מאי ההצלחה לשלוח סיוע ליחיעם,החלטנו לעלות ליחיעם ברגל.

יום לפני כן,קניתי בקבוק יין,שתיתי עם עוד חבר,קצת השתכרתי,לא יכולתי לישון באוהל.שכבתי תחת עץ אקליפטוס גדול ונרדמתי.בלילה ירד גשם,הגשם עורר אותי מהשכרות.נכנסתי לאוהל,להמשיך בשינה.

בשעה 7:30,נערכה השקמה כללית.אכלנו.אני לקחתי תרמיל קטן,עם חפצים אישיים.נסענו באוטובוס לחיפה.כל הקבוצה נכנסה לנמל,כמטיילים לנהריה בסירות.עברנו את ביקורת האנגלים,סירות המנוע זזו מהנמל.סירת המנוע היתה מחוברת לסירה אחרת בחבל עבה. אני ועוד שלושה מהקבוצה ואחד מפלי"ם,היינו בסירה.הים היה גלי ורוח קרירה נשבה על פנינו.עקפנו את עכו בלב הים.

הערבים היו גם נוהגים לירות על סירות שעברו בקרבת החוף.

כשקרבנו לחוף נהריה,הגלים גברו וגבהו.הוטל עוגן והתחלנו להיטלטל לפי קצב הגלים מעלה ומטה.על חוף נהריה היו תקועים בתוך החול מספר עמודי צנורות עבים.שחיינים טובים,נהריינים מנוסים,ניסו להגיע אלינו עם חבל שהיה קשור לגופם.

אולם הם לא הצליחו.לבסוף בחור אחד מהקבוצה שלנו ליפף חבל על גופו והצליח להגיע לחוף.את החבל קשרו לצינור שעל החוף ומתחו אותו .היו צריכים להביא לנו בעזרת החבל סירת גומי,כדי שנוכל לעלות לחוף.

הגלים המשיכו לעלות ולרדת וחבל הסירה הנגררת שבה הייתי,התמתח בהגיע גל אל הסירה.איש הפלי"ם שאל אם אנו יודעים לשחות ,אמרנו שלא.

כעבור כמה גלים,החבל נקרע,הסירה הזדקרה כלפי מעלה והועפנו לכיוון החוף.נפלנו לתוך הים במרחק 5 מטר מהחוף.אחד שנפל,משינו מן המים,מעולף מעט.קיבל כמה סטירות על שני צידי פניו ע"י חובשת,בכדי שיתאושש.

לאחר עבודה מאומצת להביא את כל הקבוצה על גבי סירות,להגיע לחוף מבטחים,התארגנו והלכנו לאכול במסעדה אצל פייבלמן בשדרות הגעתון פינת וייצמן.

למשרד הבטחון היה הסדר עם פייבלמן,בזמן המלחמה.

הלכנו ברגל לקיבוץ עברון,תפסנו תנומה,לפנות ערב ישבנו בגורן הקיבוץ.אח"כ ירדנו לאכול ארוחת ערב אצל פייבלמן.לאחר האוכל הלכנו למחנה צבאי קטן,ליד בית הקברות בנהריה,הצטיידנו בנשק ותחמושת והצטרפנו לשתי פלוגות צבא שעמדו ללוות אותנו ולהבטיח את הצטרפותנו לקיבוץ יחיעם.הלכנו בטור עורפי בכביש הראשי לכיוון מושב רגבה.צורת ההליכה היתה חלק מצד שמאל וחלק מצד ימין.עברנו לאורך הכביש הפנימי של היישוב.

תוספת שלי:
מאחר ואין בידי כרגע עוד פרטים על המשך ההגעה ליחיעם,אני משערת שהם הלכו לאורך נחל יחיעם,בין גבעות ושדות,ובסופו של דבר התיישבו בקיבוץ. לפחות לגבי אבי,ידוע לי שחי בקיבוץ יחיעם זמן מסויים.

בשנת 1951,נישא להלה רייזר, אותה הכיר בבית היתומים בפלדפינג.